INSOMNIA: CAUZE si REMEDII

    Somnul este esential pentru noi ca si hrana, aerul si apa. Bebelusii dorm in jur de 17 ore pe zi, in timp ce copiii au nevoie de 9-10 ore de somn, iar majoritatea adultilor in jur de 8 ore. Totusi, potrivit estimărilor, aproximativ 30% din populaţia lumii este afectată de insomnie, în timp ce 10% suferă de insomnie cronică (durează de cel putin trei săptămâni).
    Desi nu este o boala si nu ameninta viata in nici un fel, insomnia poate fi stresanta, frustranta, depresiva si epuizanta. Poate conduce de asemenea si la marirea presiunii sangelui, aparitia diabetului si obezitate. Mai frecvent, ea este intalnita in randul femeilor, a celor batrani si bolnavi, a fumatorilor si alcoolicilor.
    Insomnia este un simptom sau un efect şi nu o afecţiune, de aceea principalul scop al tratamentului este descoperirea cauzei care o declanşează si rezolvarea ei.


Cauze posibile
- unele afectiuni si medicamentele utilizate in tratamentul lor (alergii, artrite, boli de inima, HTA, boli respiratorii, afectiuni reumatismale, probleme de rinichi, boala Parkinson si Alzheimer, hipertiroidism, tulburari de comportament)
- variatiile hormonilor sexuali feminini (in timpul menstruatiei, a sarcinii - primul si ultimul trimestru - sau la menopauza, in primele saptamani)
- durerea sau temperatura ridicata
- probleme emotionale, supararile, certurile
- depresia (70% dintre oamenii cu depresie se plang de insomnii)
- stresul, anxietatea, grijile si ganditul continuu asupra problemelor
- sedentarismul

Sfaturi utile
    Evitati somnul de dupa-amiaza sau lenevirea in fata televizorului.
    Masa de seara trebuie sa fie usoara si va fi servita cu cel putin 3 ore inainte de ora la care va culcati.
    Renuntaţi la băuturile stimulente cum sunt: cafeaua, coca-cola, ceaiul negru, alcoolul.
    Nu dormiţi lângă aparate electrice (televizor, calculator, radio), deoarece va expuneti unor câmpuri electromagnetice nocive. Deasemeni, nu este bine sa dormiţi cu telefonul mobil lângă cap.

    Seara faceti un pic de miscare si aerisiti camera inainte de a va culca.

Cauze mentale si emotionale
    Incapacitatea de a dormi corespunde unei spaime puternice de a te abandona şi a te lăsa purtat de somn. Trăiesc o stare de nesiguranţă şi vreau să am controlul asupra a tot ceea ce se petrece în viaţa mea. Atunci când dorm, "facultăţile mele mentale” dorm şi ele şi sunt mai vulnerabil. De aceea, dacă îmi păstrez mentalul ocupat cu tot soiul de idei si tot felul de situaţii, chiar şi fictive, împiedic somnul să mă cuprindă.
    Viaţa mea este cuprinsă de angoasă, de culpabilitate şi uneori chiar de un soi de paranoia. Am impresia că o persoană din anturajul meu este răuvoitoare faţă de mine şi trebuie să veghez tot timpul. Există posibilitatea să simt o nervozitate extremă (stres) şi să îmi fie greu să iau decizii.

    Când merg la culcare, sunt doar eu cu mine şi nu aud decât ceea ce este în interiorul meu. Trăiesc tulburat în loc să am încredere că merit tot ceea ce este mai bun. Insomnia poate fi strâns legată de culpabilitate conştientă sau inconştientă. Dintr-un motiv sau altul, pot avea impresia că nu merit să mă odihnesc. Poate pentru că mă simt vinovat fiindcă nu am reuşit în viaţă, nu am făcut tot ceea ce trebuia pentru copiii mei, etc. Sau poate m-am programat şi cred că somnul "este o pierdere de timp" sau "am atâtea lucruri de făcut...".
    Glanda timus este foarte strâns legată de somn şi de energia inimii. Astfel, insomnia poate avea legătură cu capacitatea mea de a mă iubi, de a avea încredere în iubire şi în viaţă.

Atitudine sanatoasa
    Accept să mă relaxez, să respir profund, să las controlul si garda jos, să imi găsesc pacea sufletească, pentru a lăsa somnul să intre în viaţa mea. Invăţ să am incredere in mine şi ştiu că "pământul va continua să se învârtă” chiar dacă eu imi permit câteva momente de odihnă. Mă relaxez, ştiind că sunt indrumat mereu şi că vocea mea interioară ştie ce este mai bine pentru mine.

Remedii naturale
    In general, somnul vine după ce corpul se relaxeaza complet. De aceea, este indicat ca inainte de culcare sa faceti ceva care să vă bucure (cititi o carte, ascultati muzică, etc), cu scopul de a va relaxa mintea şi corpul.

    Uleiul volatil de lavanda, eucalipt, busuioc sau oregano, picurat in baia fierbinte facuta inainte de culcare, relaxeaza mintea si corpul. Aceste uleiuri au efecte calmante, sunt antidepresive si confera echilibru emotional. Daca nu aveti uleiuri esentiale, puteti face o baie fierbinte cu plante (tei, levantica, musetel), la care se adauga sare marina.



    Cu o ora inainte de culcare consumati kefir. Acesta contine un aminoacid esential numit triptofan. Organismul transforma triptofanul in serotonina, un important compus chimic cunoscut drept neurotransmitator. Nivelurile echilibrate de serotonina pot sa vindece depresia si constipatia, sa induca somnul si sa impiedice trezirile de peste noapte.

    Se bea cu 30 de minute inainte de culcare ceai din radacina de valeriana (o lingurita la cana) sau de musetel ori de tei (1-2 lingurite la cana).


Ashwaganda sau ginseng indian este foarte utila persoanelor care nu se pot odihni, care sufera de insomnie ori care dorm si se trezesc mai obosite ca la culcare. Insasi denumirea stiintifica de Whitania somnifera sugereaza foarte clar actiunea sa.

    Se mananca seara paine cu ceapa si/sau se bea apoi lapte cald indulcit cu miere. Alta varianta: se fierbe o ceapa in lapte, se strecoara si apoi se indulceste cu miere. Se bea cu o jumatate de ora inainte de culcare.

    Folositi o perna din plante care relaxeaza (brad, menta, dafin, musetel, busuioc, lavanda, tei sau fan de padure) pe care o tineti langa cap atunci cand va culcati.

    Practicati relaxarea completa si gradata a corpului. Incepeti relaxarea de la degetele picioarelor si urcati incet spre bazin, apoi relaxati mainile in acelasi mod si la final trunchiul (de jos in sus), gatul si fata. De obicei, acest exercitiu induce foarte rapid si usor starea de somn. 


Consumati multe fructe care contin vitamina C. Aceasta are un efect tonic, înviorător, dătător de iniţiativă şi poftă de viaţă. Pe de altă parte, vitamina C este implicată şi în sinteza serotoninei, o substanţă responsabilă cu stările de calm, de curaj şi de relaxare, precum şi de apariţia stării de somn.


Niciun comentariu :

Impresii, Intrebari, Experiente ...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...